Vědci tkají umělé pavučiny, které by mohly léčit chronické rány, zjistila studie

Je známo, že pavučiny byly používány k léčbě ran již ve starém Římě.

Umělé pavoučí hedvábí lze použít v lékařských materiálech nové generace / koláž UNIAN, foto pixabay

Vědci vytvořili umělé pavoučí hedvábí, které se podle nich dá použít k výrobě velmi pevných obvazů k léčbě chronických ran. Takové obvazy vyvinuli vědci z Nanjing University of Technology v Číně, uvádí The Independent.

Hedvábné obvazy se prý dají snadno spřádat díky 3D tisku a jsou také dostatečně stabilní, aby zlepšily léčbu některých nemocí.

Konkrétně ve studii tým testoval nové obvazy na myších s degenerativním onemocněním kloubů a chronickými ranami způsobenými cukrovkou, které se hojily rychleji než u běžných obvazů.

„Nové hedvábné čelenky jsou biokompatibilní a biologicky rozložitelné. Věříme, že umělé pavoučí hedvábí, založené na přesné strategii spřádání, poskytne vysoce účinný způsob, jak navrhnout a modulovat příští generaci chytrých materiálů,“ uvedli vědci.

List The Independent připomněl, že pavučiny se k léčbě ran používaly již ve starověkém Římě, ale jejich použití v lékařství není ve velkém měřítku praktické.

„Je to proto, že na rozdíl od hedvábí bource morušového je sklizeň pavoučího hedvábí notoricky obtížná kvůli teritoriální povaze pavoukovců. Použití přirozeně se vyskytujícího pavučinového hedvábí také zvyšuje riziko bakteriální kontaminace,“ uvádí studie z roku 2021, která byla zveřejněna v časopise časopis Cell Press.

Podle profesora Trine Bilde z Aarhuské univerzity bylo pavoučí hedvábí vždy obdivováno a má téměř morální status.

„Toto je jeden z těch mýtů, které se podle všeho ,ustálily‘ spíše ‚vírou‘ než silnou empirickou podporou,“ poznamenává profesor.

Vědci díky tomu začali vyvíjet umělé pavoučí hedvábí pro použití v další generaci lékařských materiálů a moderní technologie 3D tisku nabízí nový přístup k hromadné výrobě materiálu.

„V souladu s přirozeným procesem spřádání pavouků uvádíme vysoce účinnou strategii spřádání, která umožňuje hromadnou výrobu multifunkčního umělého pavoučího hedvábí ve více měřítcích,“ uvedli vědci za tímto průlomem.

Přečtěte si také:

Další vědecký výzkum

Jak napsal UNIAN, vědcům se podařilo určit nový systém krevních skupin u lidí. Je známo, že většina hlavních krevních skupin byla určena na počátku 20. století. Po desetiletích výzkumu však tým vložil normální gen MAL do krevních buněk, které byly AnWj negativní.

Vědci také uvedli, že se jim podařilo najít původní zdroj Covidu. Nová studie zároveň neprokazuje a ani netvrdí, že na trhu rozhodně existoval savec infikovaný koronavirem nebo prodejce zvířat, který se nakazil od savce, poznamenává vědecký spisovatel Mat Ridley.

Share to friends