Vědci odhalili záhadu hvězdami vytvořených těžkých prvků

Uvnitř svých jader hvězdy provádějí nějaké tajné operace k výrobě těžkých prvků.

Vědci odhalili záhadu těžkých prvků vytvořených hvězdami / foto Wikipedie

Vědci odhalili záhadu těžkých prvků vytvářených hvězdami. Výsledky studie Argonne National Laboratory byly zveřejněny v časopise Astronomy & Astrophysics.

Vědci studovali jadernou reakci a měřili podmínky, které mohou vysvětlit, jak se uvnitř hvězd tvoří těžké prvky.

Je třeba poznamenat, že hvězdy se skládají hlavně z lehkých prvků vodíku a hélia. Hluboko ve svém jádru však také provádějí proces zvaný nukleosyntéza, který produkuje těžké prvky fúzí vodíkových a heliových jader.

Přečtěte si také:

Hvězdná nukleosyntéza byla pro vědce záhadou, protože stále není jasné, jaké konkrétní podmínky a mechanismy způsobují produkci různých těžkých kovů uvnitř hvězd. Ukazuje se, že důležitou součástí tohoto procesu je záchyt neutronů, při kterém se neutrony přidávají do existujících jader. Tato jádra se pak vyvíjejí a stávají se těžkými prvky.

Existují tři typy procesů záchytu neutronů; s-process (pomalý záchyt neutronů), r-process (rychlý záchyt neutronů) a i-process (střední záchyt neutronů). Vysvětlují vznik těžkých prvků v různých fázích životního cyklu hvězdy.

Například první dva se vyskytují v případě červených obrů (obří hvězdy se blíží ke konci svého životního cyklu) a supernov (explodující hvězdy). Zatímco i-proces je zvláště užitečný při vysvětlení produkce specifických těžkých prvků, jako je lanthan a baryum v rostoucích bílých trpaslíkech (jádro mrtvé hvězdy bez jaderného paliva).

Přečtěte si také:

I-proces je tedy důležitý, protože se vyskytuje v prostředí se středními hustotami neutronů, na rozdíl od extrémních podmínek požadovaných r-procesem nebo nižších hustot neutronů charakteristických pro s-proces.

Autoři studie také uvedli měření jaderné reakce, která ovlivňuje produkci lanthanu v i-procesu. Tvrdí, že „s novými omezeními mohou vědci potvrdit hustotu neutronů potřebnou pro i-proces. Mohou také potvrdit, že rychle rostoucí bílí trpaslíci jsou životaschopným místem pro i-proces.“

Podle autorů studie hraje lanthan důležitou roli v pochopení i-procesu, protože jeho velké množství ve hvězdách spolu s prvky, jako je barium a europium, pomáhá vědcům odvodit podmínky, za kterých k i-procesu dochází:

„Toto je důležitý krok k určení přesné astrofyzikální polohy hvězd, které nesou podpis i-process“

Průzkum vesmíru – nejnovější zprávy

Jak informoval UNIAN, Země bude mít dva měsíce. Vědci zjistili, že na konci září bude poblíž Země další soused.

Vědci odhadují, že objeveným nebeským tělesem je asteroid 2024 PT5, který bude kolem Země obíhat od 25. září do 25. listopadu. Vědci nález nazvali nový „mini-měsíc“ a řekli, že taková událost by se mohla opakovat v roce 2055.

Share to friends